?
Hulp nodig?
Gaan

De eerste goede reflexen...

 

...voor jouw veiligheid

  • Bel de 112 (Europees noodnummer) indien er gewonden zijn.
  • Plaats de gevarendriehoek, doe jouw geel fluohesje aan en begeef je naar een veilige locatie (bijvoorbeeld: achter de veiligheidsrails van de autosnelweg).

... om jouw dossier samen te stellen

  • Stel samen met de tegenpartij de aangifte op (ontdek beneden deze pagina hoe je jouw aangifte volgens de regels van de kunst invult)
  • HEEL BELANGRIJK! Indien er getuigen zijn, noteer hun identiteit, adres en telefoonnummer. 
  • Neem foto’s : nummerplaat en witte kaart (voorheen groene kaart) van het andere voertuig, wegsituatie (wegsignalisatie), positie van de voertuigen.
  • Bel de politie (101) indien de tegenpartij de feiten betwist: die zal een proces-verbaal opstellen. Vraag aan de politie het verhoorformulier en de contactgegevens van het politiekantoor dat tussengekomen is.
  • Pleegt de tegenpartij vluchtmisdrijf? Dien dan onmiddellijk klacht in bij de lokale politie van de plaats van het ongeval.

Hoe stuur je ons jouw schadeaangifte op? 

De snelste manier voor een onmiddelijke behandeling van jouw aangifte? Stuur jouw aangifte via mail naar schade.boar@federale.be! Je kan er foto's en andere nuttige documenten, zoals PDF-betanden, toevoegen

Je kan ook jouw aangifte opsturen via de post (Federale Verzekering, Dienst Auto-Ongelukken, Stoofstraat 12, 1000 Brussel).

Ontdek onderaan deze pagina onze tips om jouw Europees schadeformulier volgens de regels van de kunst in te vullen.


Is je voertuig geïmmobiliseerd na een verkeersongeval?

Bel onze bijstand op 02 509 0800

24u/24 en 7d/7

 

Ontdek de aangeboden diensten van onze bijstand indien jouw wagen of camionette in België geïmmobiliseerd is ten gevolge van een verkeersongeval.

De bijstand is inbegrepen in de premie van jouw B.A. Auto!

 

patrick_michel_quote
Ons doel als jij een auto-ongeval hebt? Jou het leven makkelijker maken. Hoe? Door onze duidelijke adviezen, onze kwaliteitsvolle dienstverlening en door de administratie voor jou te verlichten. Wij staan aan jouw zijde!
Patrick Michel,
Directeur schade Federale Verzekering

Glasbreuk ?

In geval van glasbreuk, en je hebt een Omnium of een Kleine Omnium onderschreven, neem dan contact op met Carglass (0800 136 36)  of Autoglass Clinic (0800 23 332).                                                                              

Je geniet van de volgende voordelen:

 

 

tips

 

Enkele tips om het Europees schadeformulier in te vullen volgens de regels van de kunst

  

  • Vul altijd het Europees schadeformulier in, zelfs als de politie zich ter plaatse heeft begeven.
  • Het document bestaat uit 2 delen: een exemplaar voor jou en één voor de tegenpartij (het tweede gedeelte is op carbonapier: neem een foto indien die niet goed leesbaar is!). 
  • Op de voorzijde moet de informatie staan die door de 2 partijen samen is voorzien:
    • Omstandigheden van het ongeval;
    • Een gemeenschappelijke schets: let erop dat die zo duidelijk mogelijk is (met grondsignalisatie en verkeersborden, posities van de voertuigen, alsook pijlen die, zowel de rijrichting als  de richting vanwaar de voertuigen kwamen, aangeven);
    • Een precieze aanwijzing van de schade;
  • Op de keerzijde: vermeld de informatie die van toepassing is op jou, onder meer de garage waar je voertuig zal hersteld worden. (Vergeet niet om hieronder de voordelen te lezen waarvan je kan genieten als je jouw voertuig door één van onze erkende garages laat herstellen!).
  • Voeg de foto’s toe die je hebt genomen.
  • Is er geen tegenpartij? Dan moet je toch de schadeaangifte invullen (in dat geval dient enkel deel A ingevuld te worden).
  • Ga je niet akkoord met een deel van de verklaring? Vermeld het duidelijk in de opmerkingen ALVORENS  te tekenen: « Ik ga niet akkoord met … ».
  • Voor een aanhangwagen: indien de nummerplaat verschilt met die van het trekkende voertuig, dan is het de nummerplaat van het trekkende voertuig die in de aangifte moet worden vermeld.

Crashform:

Je kan ook het ongeval aangeven via jouw smartphone of tablet, dankzij de applicatie Crashform. Snel, eenvoudig en efficiënt!

 *Behalve wanneer de eventuele kosten niet onder jouw verzekering vallen, zoals bv. bij een franchise. Indien jouw voertuig verzekerd is met een Omnium en/of indien je in jouw recht bent (zelfs als je voertuig niet onder een Omnium valt) en de RDR-regeling van toepassing is. Net zoals de meeste verzekeraars, past Federale Verzekering de RDR-regeling toe. (Dankzij deze regeling kunnen we onze verzekerden vergoeden zonder dat we moeten wachten op een betaling van de verzekeraar van de aansprakelijke partij. Deze regeling is immers van toepassing wanneer de aansprakelijkheid door geen van de betrokken partijen wordt betwist).

**De beschikbaarheid van deze dienst is afhankelijk van de waarborgen die je onderschreven hebt en type van het verzekerde voertuig.

Hoe kunnen we je helpen?

Via telefoon : al klant

Tel: 02 509 04 11

Ma - Vrij : 9u tot en met 17u

Via telefoon : nog geen klant

Tel: 0800 14 200

Ma - Vrij : 9u tot en met 17u       

Ter plaatse

Zoek een kantoor of zetel

Jouw kantoor

Toegangsplan hoofdzetel

Berekening premie

 

Aanvraag offertes

    Jouw bescherming als klant

    Federale Verzekering stelt alles in het werk jouw bescherming als klant te waarborgen en schikt zich naar de wettelijke bepalingen voor de bescherming van jouw privéleven, het gebruik van jouw gegevens en het bewaren van hun vertrouwelijkheid.

    De maatschappij neemt alle noodzakelijke voorzorgen om belangenconflicten te vermijden, te voorkomen en te beheren. Ze baseert zich op objectieve criteria voor het aanvaarden van een risico, de tarificatie en de uitbreiding van de waarborgen. Je kan deze segmentatiecriteria raadplegen.

    Heeft u een klacht?
    Meer info

    Jouw persoonlijk toegang tot Federale Verzekering ?

    Alles weten over jouw contracten, jouw financiële producten of je gegevens,… met andere woorden, dankzij My Federale heb je toegang tot jouw volledig verzekerings/bellegingsportefeuille 24u/24, 
    7 dagen/7 ! 

     

    Meld je aanHeb je nog geen MY FEDERALE ?
    Vraag het hier aan >

    Heb je autoschade? Ontdek dan wat je moet doen:

    Autoschade, dat brengt altijd stress met zich mee.  Om extra stress te vermijden, hebben we een duidelijk stappenplan opgesteld.  En, goed nieuws! Federale Verzekering heeft alles voorzien om jou zo snel mogelijk terug op de baan te krijgen. Tip: kies meteen voor een erkend hersteller, waarmee Federale Verzekering samenwerkt. Zo hoef je zelf geen geld voor te schieten!

    Alle tips op een rij