Hero on Socks
Klein gestart maar al snel een paar maten gegroeid: de vrolijke designersokken van zakenpartners Wendy Raymakers en Wendy De Moor zijn niet alleen hot bij millennials, maar dienen ook een groter doel. De prints op de sokken zijn namelijk conversatiestarters die zware onderwerpen bespreekbaar willen maken en de wereld willen uithelpen. En een deel van de winst gaat ook nog eens naar organisaties die ijveren om diezelfde thema’s te ondersteunen.
De stap van project naar onderneming, hoe heb je die gezet?
Wendy R.: “In 2018 zijn we kleinschalig gestart als sociaal project rond De Warmste Week waarbij wij een paar sokken ontwierpen om een vereniging te steunen die zich inzet voor type 1-diabetes bij kinderen en jongeren. In eerste instantie waren we niet van plan om de lijn door te trekken naar andere verenigingen en een onderneming op te richten, maar de aandacht was zodanig groot en de pers zo lovend, dat we ervoor gegaan zijn. Via onze renovatie-onderneming zijn we klant bij Federale Verzekering, maar dit project groeide al snel buiten de voegen van dat bedrijf. Deze groei was lang niet evident, want we liepen door de vernieuwde vennootschapswetgeving tegen een aantal barrières op. Gelukkig konden we hierbij op hulp van de Sociale Innovatiefabriek rekenen.”
Wie zijn jullie helden op sokken?
Wendy R.: “Ons doel met Hero-on-Socks is zowel fondsen ophalen die naar de werking van sociale verenigingen gaan, maar anderzijds ook vooral om bewustwording rond moeilijke thema’s te creëren en deze bespreekbaar te maken. Dankzij onze felle, vrolijkgekleurde sokken die verwijzen naar een specifiek thema, proberen wij een dialoog te openen. Onze community van helden draagt de sokken ook onder een strak pak of werkensemble en maakt er zo een conversation starter van. Diabetes type 1, kinderarmoede, maar ook genitale verminking worden op die manier topics waarover gesproken wordt.
Hoe belangrijk is duurzaamheid voor jullie?
Wendy R.: ”Sustainability is voor ons het allerbelangrijkste. In alles wat we ondernemen, houden we rekening met de 17 SDGs, Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen. Deze doelstellingen, waaronder onder andere klimaat, armoede en gendergelijkheid, moeten de planeet terug op koers richting duurzaamheid plaatsen. Wij houden bij elke stap in het productieproces rekening met deze SDGs, van eerlijk biokatoen tot recycleerbare verpakkingen tot de goede doelen die we ermee steunen.”
Wat zijn jullie toekomstperspectieven?
Wendy R.: “We willen hiermee de wereld verbeteren (lacht)! Wij zijn trots om mee te streven naar het behalen van de SDGs en doen daar elke dag opnieuw ons best voor, en daarmee is de kous af!”